روایت قرآن از نشانه توبه غیر واقعی در «میشنا»

مفهوم توبه، مفهومی مشترک بین تمام ادیان است. در دین یهود نیز برای توبه واقعی شرایطی ذکر شده است. از جمله آنها، عدم تکرار گناه است. قرآن کریم به این اعتقاد یهودیان اشاره ویژه‌ای دارد.

کتاب میشنا

میشنا یکی از کتابهای یهودی است که شامل سنت شفاهی و دراسات شش نسل از عالمان شریعت تورات است. میشنا در لغت به معنای « مطالعه با تکرار : to study and review» است. در قرآن نیز به این کتاب با عنوان «درسوا ما فیه» اشاره شده است.

عید کیپور

«یوم کیپور» یا با آهنگی عربی «یوم غفور»، یکی از اعیاد یهودی است که اعتقاد دارند که در آن روز تمام گناهان یهودیان بخشیده می‌شود. از این رو آداب و اعمال بسیار ویژه‌ای در آن روز تعریف شده است.

توبه واقعی

از شرایط پذیرش توبه (غفر) در روز کیپور (یوم کیپور: یوم غفور)، عدم تکرار آن است. قرآن به آیه‌ای از میشنا در این مورد اشاره می‌کند:

پس بعد از آنان جانشینانی ناخلف وارث کتاب تورات شدند. آنها در حالی‌که جیفه این دنیای پست را می‌گیرند [:گناه می‌کنند]، می‌گویند: «به زودی بخشوده خواهیم شد [:سَيُغْفَرُ لَنَا]» و اگر دوباره متاعی مانند آن به ایشان در رسد (باز) آن را می‌ستانند [و گناه می‌کنند و می‌گویند که باز فرصت توبه هست]. آیا از آنان پیمانی در کتاب [تورات] و دروسی که در مورد آن خوانده‌اند [ما درسوا فیه] گرفته نشده که جز حق نسبت به خدا سخنی نگویند؟ (اعراف:۱۶۹)

اگر کسی بگوید که گناه می‌کنم و بعد توبه خواهم کرد، [دوباره] گناه خواهم کرد [و باز] توبه خواهم کرد [:فرصت توبه هست]، فرصتی برای جبران نخواهد یافت. اگر کسی بگوید که گناه می‌کنم و در یوم کیپور [:یوم غفور] بخشیده خواهم شد، [بداند] که یوم کیپور کفاره آنان نخواهد شد. (میشنا: فصل ۸: آیه ۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *